МАРКЕТИНГОВЕ ПЛАНУВАННЯ НА ЕТАПІ СТАНОВЛЕННЯ МАЛИХ ПІДПРИЄМСТВ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.30838/EP.193.13-20Ключові слова:
маркетингове планування, управління, прибуток, процес, етап становлення, мале підприємствоАнотація
У статті розкрито причини турбулентного й нестабільного зовнішнього середовища в Україні та обґрунтована актуальність впровадження маркетингового планування в діяльність малих підприємств на етапі їх становлення. Визначено ключові умови розвитку малих підприємств у довоєнній Україні (2010р, 2015р, 2020р). Виявилось, що частка великих підприємств у загальній структурі підприємств України протягом аналізованого періоду мала тенденцію до скорочення, тоді як частка малих та середніх підприємств - позитивну динаміку. В умовах воєнного стану економіка України зазнала великих збитків, що призвело до скорочення обсягів доходів у 70% підприємств та падіння загального економічного потенціалу країни. З’ясовано, що у період нестабільності, малий бізнес здатний швидше адаптується та розвивається, ніж великі підприємства. Виявилось, що за період 2022-2024 рр. кількість малих підприємств перевищує показник до повномасштабної війни. Наведено проблеми становлення й розвитку малих підприємств в Україні.
Обрунтована необхідність використання маркетингового планування в діяльності малих підприємств на етапі їх становлення. Представлено функції маркетингового планування та визначено місце маркетингового планування в діяльності малих підприємств, що є результатом систематичного, творчого, але водночас структурованого процесу. Описано типові помилки у ході проведення маркетингового планування та виявлена безпосередня та активна участь працівників у цих процесах. Доведено, що застосування маркетингового планування в діяльності малих підприємств на етапі їх становлення допоможе максимально враховувати потреби цільових споживачів, ефективно управляти ресурсами, своєчасно виявляти нові можливості і потенційні ризики. В умовах сучасного нестабільного ринку це доцільно врахувати при формуванні тактичних та стратегічних цілей розвитку малих підприємств України.
Посилання
Євтушенко Н.О. Планування як ефективний інструмент управління підприємством в умовах невизначеності та ризику. Інтелект ХХІ. 2023. (1). С. 53-59. URL: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2023/2023_1/12.pdf
Біла О.Г. Фінансове планування і фінансова стабільність підприємств. Фінанси України. 2007 . № 4. С.113.
Веретенникова Г. Б., Томах В. В., Геращенко І. М. Планування та організація діяльності підприємства [Електронний ресурс]: навчальний посібник. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2020. 210 с.
Гудзь О. Є., Стрельнікова С. Ю. Управління стратегічними змінами підприємств в умовах цифрової трансформації: монографія. Львів: СПОЛОМ, 2021. 187 с.
Іванова В.В., Сидоренко-Мельник Г.М., Фастовець А.А., Юрко І.В. Планування в підприємствах і організаціях споживчої кооперації: стан і перспективи розвитку: Монографія / За ред. доц. А.А. Фастовець. Полтава: РВЦ ПУСКУ, 2008. 157 с.
Каткова Н. В. Планування ефективності діяльності підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. 2010. Т. 1.№ 5. С. 180-183.
Кононенко Г.С. Стратегічне планування економічного розвитку підприємств харчової промисловості. Вісник Донецького державного університету управління. 2009. №2. С. 36–44.
Поліщук Н. Планування результативності діяльності підприємства. Фінанси України. 2001. № 4. С.39 -45.
Садєков А.А., Расулов У.С. Оперативне планування на торговельному підприємстві: Монографія. Донецьк, 2008.193 с.
Холодний Г.О., Селезньова К.В. Теоретичні аспекти стратегічного планування на підприємствах України. URL: http://surl.li/tctgxn
Семенюк С. Маркетингове планування діяльності підприємств. Галицький економічний вісник. 2010. № 1(26). С. 84–92.
Балабанова Л. В., Холод В. В., Балабанова І. В. Стратегічний маркетинг : підруч. Київ: Центр учбової літератури, 2012. 630 с.
Близнюк С.В. Стратегічний маркетинг торгівельної фірми: Методичні і організаційні аспекти управління. Київ: Українська академія зовнішньої торгівлі, 2009. 150 с.
Крикавський Є. В., Третьякова Л. І., Косар Н. С. Стратегічний маркетинг: навч.посіб. Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2012. 256 с.
Божкова В. В. Стратегічне планування маркетингових комунікацій інноваційної продукції промислових підприємств : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук : спец. 08.00.04. Економіка та управління підприємствами. Суми, 2011. 32 с.
Куденко Н.В. Стратегічний маркетинг: Навч. посібник. Київ: КНЕУ, 2011. 152 с.
Примак Т. О. Маркетинг : навч. посіб. Київ : МАУП, 2007. 228с.
Росоха В. В., Газуда Л. М. Особливості планування в системі маркетингового менеджменту. Науковий вісник Ужгородського університету. 2013. Випуск 2(39), Частина 1. С. 223-233.
Райко Д. В. Стратегічне управління розвитком маркетингової діяльності: методологія та організація: монографія. Харків : Інжек, 2008. 632 с.
Yevtushenko N., Ryazantsev R. Management of innovation potential of telecommunication enterprises in conditions of economic instability. International Science Journal of Management, Economics & Financ. 2024; 3(1): 81-89
Руйнування та втрати українського бізнесу: статистика Світового банку. URL: https://glavcom.ua/economics/finances/rujnuvannja-ta-vtrati-ukrajinskoho-biznesu-statistika-svitovoho-banku-980452.html#google_vignette
П’ятницька Г.Т., Григоренко О.М., Черв’як О.П. Проблеми фінансового менеджменту малих підприємств України у довоєнний та воєнний час. Імперативи економічного зростання в контексті реалізації глобальних цілей сталого розвитку. 2022. C. 32–35.
Куклінова Т. Функціонування малих підприємств під час воєнного стану. Вісник Хмельницького національного університету. 2023, № 2. С. 172-174.
Горб П. В., Сокол П. М., Хамініч С. Ю. Маркетингове планування на підприємствах в умовах трансформаційної економіки. Ефективна економіка № 5, 2017. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5581
Виноградова О.В., Євтушенко Н.О., Кононенко Є.Є.Стратегічне планування на підприємстві: маркетинговий аспект. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2019. № 4 (30). С. 29–37.