УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ: ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.30838/EP.195.108-112Ключові слова:
ефективність, загальні функції, конкурентоспроможність, підприємство, специфічні функції, управління, функціональний аналізАнотація
Стаття присвячена проведенню функціонального аналізу управління підприємством. Актуальність такого дослідження обумовлена тим, що ефективне управління підприємством дозволяє досягати не тільки мети його діяльності, але й вирішувати низку нагальних соціально-економічних проблем. Проте внаслідок постійних змін бізнес-середовища, технологічної та цифрової трансформації значно розширюється перелік основних функціональних проявів управління підприємством, що не тільки дозволяє їх поділити на універсальні та специфічні, але й потребує комплексного дослідження. Мета статті полягає у з’ясуванні та характеристиці основних та специфічних функцій управління підприємством, що може стати потужною базою у розробці ефективних управлінських механізмів, використання яких дозволить протистояти викликам сьогодення та забезпечити стійкий розвиток підприємства у динамічному зовнішньому середовищі. В ході дослідження визначено, що в сучасних складних умовах управління підприємством слід розглядати як своєрідне мистецтво, що вимагає від керівників постійного навчання, оволодіння новими методами й удосконалення практичних навичок. При поділі функцій управління підприємством за основу було покладено класичний підхід, запропонований А. Файолем. Відповідно до основних функцій управління, що притаманні будь-якому підприємству в незалежності від сфери діяльності, нами були віднесені планування, організування, мотивація, координація, контроль та регулювання. Але, численні фактори, що обумовлені трансформаційним змінами та розвитком нових технологій, дозволяють розширити даний перелік специфічними функціями управління підприємства, які покликані доповнювати універсальні й спрямовані на адаптацію управлінського процесу до потреб конкретного підприємства в конкретній галузі діяльності. Зокрема до таких функцій було зараховано такі як маркетингова, фінансова, управління персоналом, виробнича, інноваційна, логістична, інформаційного забезпечення, екологічна. Отже, від ефективного виконання як універсальних, так і специфічних функцій управління підприємством залежить досягнення мети діяльності та забезпечення напрямів подальшого зростання, а також його становище в сучасному економічному середовищі, що характеризується високим ступенем мінливості, суперечливості, невизначеності та ризикованості.
Посилання
Asaul A. A., Voynarenko M., Yemchuk L., Dzhuhi L. (2020). New realities of the enterprise management sys-tem information support: Economic and mathematical models and cloud technologies. Journal of Information Tech-nology Management. Vol.. 12. No 3. Pp. 44-60. DOI: https://doi.org/10.22059/jitm.2020.76293
Бабчинська О.І., Соколовська В.В. (2017). Основні інструменти управління підприємством в сучасних умовах. Ефективна економіка., № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5809
Файоль А., Эмерсон Г., Тейлор Ф., Форд Г. (1992). Управление – это наука и искусство, М., 351 с.
Фролова Т.О. (2012). Еволюція функцій менеджменту до умов глобалізації. Бізнес-інформ № 1. С. 138-146. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2012-1_0-pages-138_146.pdf
Калюжна Н.Г. (2011). Система управління підприємством як предмет дослідження теорії організації. Вісник економічної науки України, Вип. 2. № 20. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/45700.
Коваленко Н.В. (2019). Організаційне забезпечення управління розвитком підприємств: цілі, принципи, функції та завдання. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління, Том 30. Вип. 69. № 4. С 69-77. DOI: https://doi.org/10.32838/2523-4803/69-4-13
Лазеба Є.С. (2019). Основні функції управління підприємством та їх взаємозв’язок. Вісник Полтавського державного аграрного університету, Вип. 4.3. С. 81-85. URL: https://www.pdau.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/4.3/81.pdf
Шапошников К.С. (2019). Роль і значення інформаційно-аналітичного забезпечення в системі регіо-нального менеджменту. Інфраструктура ринку, Вип. 29. С. 373-378. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/29_2019_ukr/60.pdf
Стойка В.О., Точиліна Ю.Ю. (2023). Характеристика основних моделей управління розвитком людсь-кого капіталу. Економіка та суспільство, Вип. 50. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-65
Якимчук Т., Лисенко О. (2022). Місце аналізу в системі менеджменту підприємства. Економіка та сус-пільство, Вип. 42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-6
Єфімова О. (2007). Системний підхід – основа управління діяльністю підприємства. Персонал, №. 2. С. 67-72. URL: http://personal.in.ua/article.php?ida=450