ОСНОВНІ ВИМОГИ РИНКУ ПРАЦІ УРАЇНИ ДО ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З ВИЩОЮ ОСВІТОЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30838/EP.198.109-114

Ключові слова:

освіта, вища освіта, університетська освіта, заклад вищої освіти, ринок праці, компетентності, навички

Анотація

Сучасне суспільство та ринок праці зокрема визначає  актуальність здобуття вищої освіти з двох основних причин: професійний розвиток та особистісне зростання. Чимало роботодавців вважають наявність диплому про вищу освіту показником не лише знань, а й здатності до навчання, критичного мислення, аналітичної діяльності, адаптації і саморозвитку.

Серед основних тенденцій, які наразі спостерігаються на ринку праці в Україні та вцілому негативно впливають на економічні процеси в державі, визначено економічну й міграційну кризи, мобілізацію та демографічні втрати. Водночас, стрімкий розвиток новітніх технологій, процеси діджиталізації в суспільстві, формують свої, досить високі, вимоги до кваліфікації та компетентностей фахівців, що також підтверджують дослідження Світового банку «Професійні уміння для сучасної України», проведені серед компаній роботодавців. Акцентовано увагу на змінах запитів роботодавців щодо володіння новітніми компетентностями сучасними фахівцями. Прогнозовано, що в 2030 р. роботодавці можуть суттєво змінити вимоги до потенційних претендентів, додавши такі навички як «здатність швидко навчатися», «аналітичне мислення», «управління проєктами», «стратегічне мислення», «ініціативність/управління змінами».

Окреслено найбільш затребувані вакансії на ринку праці України, включаючи дистанційний формат роботи. Узагальнено основні вимоги до спеціалістів за найбільш затребуваними посадами, серед яких актуальними є знання англійської мови, цифрова грамотність, проектування та інженерні знання. Встановлено, що підготовка конкурентоспроможних фахівців на рику праці, має базуватись на таких основних принципах як якісний теоретичний фундамент підкріплений практичними навичками, а також індивідуальний, соціальний та загальнокультурний розвиток особистості.

Посилання

Павлюк А. (2024). 69 % українців вважають, що освіта потребує реформ: найгірше ставлення – до 12 класів у школі. Українська правда. URL: http://surl.li/tqbjiv.

Кух О. (2024). Скільки цьогорічних абітурієнтів обрали закордонні виші і чи можна говорити про «від-тік мізків». 24 Канал. URL: http://surl.li/dqpcig.

Волошин М. (2024). «Просто купівля диплома»: у МОН заявили, що вища освіта в Україні має бути дорожчою. 24 Канал. URL: http://surl.li/rwcwjs.

Ковтунець В.В., Лондар С.Л., Мельник С.В., Кастель-Бранко Е. (2021). Вимоги ринку праці України до освіченості працівників. Освітня аналітика України, № 4(15). С. 5-18. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/01/1_Kovtunets_Ko_415_2021_5_20.pdf.

Андрійчук А.О., Заєць Б.Б., Новальська Н.І. (2023). Дослідження вимог ринку праці до сучасних фахі-вців у сфері логістики. Проблеми підготовки професійних кадрів з логістики в умовах глобального конкурентно-го середовища: зб. доп. ХХI Міжнародної наук.-практ. конференції. Національний авіаційний університет. Київ, С. 155-158. URL: https://er.nau.edu.ua/items/7eb34701-9c25-44fe-b002-5f0db99dc24b.

Статистика зарплат. (2024). URL: https://www.work.ua/ salary/.

Погончук Я. (2024). Робота мрії: які спеціалісти заробляють понад 40 000 гривень. 24 тренди. URL: https://surl.li/jiwshw.

Симонова К. (2024). Зарплати від 50 тис. гривень – ТОП-3 пропозицій дистанційної роботи. Новини LIVE. URL: http://surl.li/qrtuga.

Зінченко А.Г., Саприкіна М.А. (2016). Навички для України 2030: Погляд бізнесу. К.: Вид-во «ЮСТОН», 36 с. URL: https://careerhub.in.ua/wp-content/uploads/navichki_2030.pdf.

Шиян О. (2024). Роботодавці назвали професії майбутнього та основні вимоги до випускників вишів. ZAXID.NET. URL: http://surl.li/uuxxlw

Чуловська О. (2024). Вигорання фахівців та дефіцит талантів: тенденції ринку праці у воєнний час. Happy Monday. URL: http://surl.li/hjlihf.

Баланюк Ю. (2024). Університети і ринок праці: взаємозалежність. LIGA.net. URL: https://blog.liga.net/user/yubalaniuk/article/ 54864.

Іваночко Ю., Шостаківська Н. (2024). Компетентності та шляхи їх формування в процесі підготовки магістрів технічного спрямування. URL: http://surl.li/petepb.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-10

Номер

Розділ

Наукові статті