ВИКЛИКИ ДЛЯ ГЛОБАЛЬНОЇ НЕРІВНОСТІ ВІД РОЗБУДОВИ НОВОГО ЦИФРОВОГО СЕРЕДОВИЩА ВЕЛИКИМИ ТЕХНОЛОГІЧНИМИ КОМПАНІЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.30838/EP.199.76-85Ключові слова:
цифрова трансформація, цифровий розвиток, цифрова економіка, гіперконкуренція, бізнес-моделі, екосистема, платформа, диджиталізація, фінансіалізвція, цифрова нерівність, цифрова рента, цифрове домінування, конкурентна політика, регулювання, економічна модельАнотація
Мета дослідження полягає в ідентифікації форм становлення нової цифрової нерівності шляхом виокремлення специфічних рис розбудови нового цифрового середовища великими технологічними компаніями в умовах глобальних трансформацій. У статті стверджується, що традиційна конкуренція в цифровій економіці трансформується у цифрову гіперконкуренцію, прояви якої залежать від моделей цифрового інформаційного посередництва та цифрових бізнес-моделей, що передбачають розбудову цифрових платформ або цифрових екосистем. Цифрові платформи визнано новими «рантьє», які отримують доходи за рахунок контролю над даними та технологіями. Екосистеми великих технологічних компаній ідентифіковано як важливі потужні техніко-економічні майданчики, що продукують нові форми отримання цифрової ренти. Виокремлено чотири форми цифрової нерівності: цифрова нерівність як наслідок накопичення анклавної ренти, створеної за допомогою контролю екосистем; цифрова нерівність як наслідок накопичення очікуваної монопольної ренти, створеної за допомогою перформативного виконання майбутніх наративів; цифрова нерівність як наслідок накопичення ренти залучення, створеної за допомогою рейтингів та метрик, які розрізняють користувачів за їх залученням до цифрових послуг та продуктів; цифрова нерівність як наслідок накопичення ренти рефлексивності, отриманої шляхом експлуатації правил та норм екосистеми. Визначено механізми перерозподілу доходів (вилучення даних; цифрові «огорожі»; конвергенція капіталу), що використовуються цифровими платформами.
Посилання
Булатова, О. В., Резнікова, Н. В., & Іващенко, О. А. (2023). Цифровий розрив чи цифрова нерівність? Нові виміри глобальних асиметрій соціально-економічного розвитку в умовах техноглобалізму. Вісник Маріу-польського державного університету. Серія: Економіка, 25, 45–57. https://doi.org/10.34079/2226-2822-2023-13-25-45-57
Булатова, О., Панченко, В., & Іващенко, О. (2023). Мегатренди міжнародного економічного розвитку і виклики економічній безпеці: потенціал управління політикою стійкості та протидії ризикам. Modeling the development of the economic systems, 2, 215–222. https://doi.org/10.31891/mdes/2023-8-29
Краус, К. М., Краус, Н. М., & Штепа, О. В. (2021). Індустрія Х.0 і Індустрія 4.0 в умовах цифрової тра-нсформації та інноваційної стратегії розвитку національної економіки. Ефективна економіка, 5. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.5.91
Отенко, І., & Птащенко, О. (2020). Тенденції розвитку високотехнологічної сфери в умовах глобаліза-ції. Вісник Тернопільського національного економічного університету, 4, 65–76. https://doi.org/10.35774/visnyk2020.04.065
Птащенко, О., Пастушенко, А., Імнадзе, І., & Солдатова, А. (2021). Тенденції розвитку глобальних ри-нків в умовах цифровізації. Вісник Східно-українського національного університету ім. В. Даля, 6(270), 125–128. https://doi.org/10.33216/1998-7927-2021-270-6-125-128
Птащенко, О., Резнікова, Н., & Іващенко, О. (2023). Міжнародні стратегічні альянси в умовах цифро-вих трансформацій і розвитку ринку даних. Європейський науковий журнал економічних та фінансових іннова-цій, 2(12), 214–227. https://doi.org/10.32750/2023-0218
Резнікова, Н. В. (2021). Економічна кон’юнктура розвинених країн (Ч. 1). Київ: Аграр Медіа Груп.
Резнікова, Н. В., Булатова, О. В., & Іващенко, О. А. (2023). Колізії конкуренції на діджиталізованих ринках в умовах техноглобалізму: Ризики інноваційного та інформаційно-цифрового неопротекціонізму для міжнародного бізнесу та електронної комерції. Інвестиції: практика та досвід, 14.
Резнікова, Н. В., Булатова, О. В., Шлапак, А. В., & Іващенко, О. А. (2023). Інновації як драйвер цифро-вої трансформації світової економіки в умовах техноглобалізму: Вплив нових бізнес-моделей на розвиток між-народної торгівлі товарами і послугами. Інвестиції: практика та досвід, 12, 5–12. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.12.5
Резнікова, Н. В., Булатова, О. В., Шлапак, А. В., & Іващенко, О. А. (2023). Платформізація цифрової економіки чи техноглобалізм цифрових платформ? Трансформаційний потенціал діджиталізованих екосистем для міжнародного бізнесу і торгівлі. Ефективна економіка, 6. https://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.6.1
Резнікова, Н. В., Іващенко, О. А., & Курбала, Н. В. (2020). Ідентифікаційні характеристики розвинених країн у мандатах міжнародних організацій: Ознаки передової економіки у фокусі дослідження. Економіка та держава, 9, 17–24. https://doi.org/10.32702/2306-6806.2020.9.17
Резнікова, Н.В., Шлапак, А.В, & Іващенко, О.А. (2023). Від промислових екосистем до екосистем цифрової економіки: нові бізнес-моделі і моделі конкуренції в умовах діджиталізації міжнародної торгівлі товарами і послугами. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: економічні науки. 2 (316), 332-340. doi:10.31891/2307-5740-2023-316-2-52
Резнікова, Н. В. & Іващенко, О. А. (2016). Поляризація й нерівномірність економічного розвитку як до-мінуюча ознака сучасного етапу глобалізації. Інвестиції: практика та досвід, 4, 7–12. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/4_2016/3.pdf
Шлапак, А., Яценко, О., Іващенко, О., Зарицька, Н., & Осадчук, В. (2023). Цифрова трансформація міжнародної торгівлі в контексті глобальної конкуренції: Технологічні інновації та інвестиційні пріоритети. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 6(53), 334–347. https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4241
Шлапак, А.В. (2022). Наглядовий потенціал фінансових установ у протидії кіберзлочинам та інфор-маційним атакам в умовах зростання ролі FINTECH і BIG TECHS на цифровізованих ринках капіталу. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: економічні науки, 2. (Т. 2), 273-280. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-43
Шлапак, А.В. (2022). Fintech і Big Techs як драйвери цифровізації світових ринків фінансових послуг і міжнародного ринку капіталу. Modeling the Development of the Economic Systems, 3, 210-216. doi:10.31891/mdes/2022-5-30
Acemoglu, D., Aghion, P., Bursztyn, L. & Hemous, D. (2012). The environment and directed technical change. The American Economic Review, 102(1), 131-166. https://doi.org/10.1257/aer.102.1.131
Alaimo, C., & Kallinikos, J. (2021). Managing by Data: Algorithmic Categories and Organizing. Organization Studies. 42 (9). 1385-407. doi:10.1177/0170840620934062.
Barman, E. (2015). Of Principle and Principal: Value Plurality in the Market of Impact Investing. Valuation Studies, 2015, 3 (1), 9-44. URL: https://valuationstudies.liu.se/article/view/782/362
Bechmann, A., & Bowker G.C. (2019). Unsupervised by any other name: Hidden layers of knowledge production in artificial intelligence on social media. Big Data & Society,6 (1), 1-11. https://doi.org/10.1177/2053951718819569
Birch, K., & Cochrane, D. T. (2021). Big Tech: Four emerging forms of digital rentiership. Science as Culture. https://doi.org/10.1080/09505431.2021.1932794
Birch, K., Chiappetta, M., & Artyushina, A. (2020). The problem of innovation in technoscientific capitalism: Data rentiership and the policy implications of turning personal digital data into a private asset. Policy Studies, 41(5), 468–487. https://doi.org/10.1080/01442872.2020.1724928
Brennen, S., & Kreiss, D. Digitalization and digitization. 2014. URL: URL: http://culturedigitally. org/2014/09/digitalization-and-digitization/.
Bruns, A. (2008). Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond: From Production to Produsage. New York: Peter Lang.
Büchner, S., Hergesell, J., & Kallinikos, J. (2022). Digital Transformation(s): On the Entanglement of Long-Term Processes and Digital Social Change; An Introduction. Historical Social Research, 47(3), 7-39. https://doi.org/10.12759/hsr.47.2022.25
Bukht, R., & Heeks, R. (2017). Defining, Conceptualising and Measuring the Digital Economy. Development Informatics Working Paper Series. URL: https://diodeweb.files.wordpress.com/2017/08/diwkppr68-diode.pdf
Chiapello, E., & Knoll, L. (2020). Social Finance and Impact Investing: Governing Welfare in the Era of Financialization. Historical Social Research, 2020, 45(3), 7-30. https://doi.org/10.12759/hsr.45.2020.3.7-30
D’Aveni, R. (2010). How to Escape the Differentiation Proliferation Trap. Strategy and Leadership, 38 (3), 44–49. https://doi.org/10.1108/10878571011042104
D’Aveni, R. A. (1995). Coping with hypercompetition: Utilizing the new 7S’s framework. Academy of Management Executive, 9(3), 45–57. https://doi.org/10.5465/ame.1995.9509210265
Diaz-Bone, R. (2019). Statistical Panopticism and Its Critique. Historical Social Research, 44 (2), 77-102. https://doi.org/10.12759/hsr.44.2019.2.77-102
Doctorow, C. (2020). How to destroy surveillance capitalism. Medium Editions. https://onezero.medium.com/how-to-destroy-surveillance-capitalism-8135e6744d59
European Commission: Directorate-General for Competition, Montjoye, Y., Schweitzer, H., & Crémer, J. (2019). Competition policy for the digital era. Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2763/407537
Gawer, A., & Cusumano, M. A. (2014). Industry platforms and ecosystem innovation. Journal of Product Innovation Management, 31(3), 417–433. https://doi.org/10.1111/jpim.12105
Henfridsson, O., & Bygstad, B. (2013). The generative mechanisms of digital infrastructure evolution. MIS Quarterly, 37(3), 907–931. https://doi.org/10.25300/MISQ/2013/37.3.11
Knoblauch, H., & Löw, M. (2020). The Re-Figuration of Spaces and Refigured Modernity – Concept and Diagnosis. Historical Social Research. 45 (3), 263-92. doi:10.12759/hsr.45.2020.2.263-292.
Kraus, K., & Kraus, N. (2023). The nature of digital transformation. Energy of the economy. How to feel, understand and use it: Scientific monograph. Riga, Latvia: “Baltija Publishing”, 280 p.
Osadchuk, V. (2024). Priorities of digitalization in international trade: The experience of driver countries in digital transformation. EUREKA: Social and Humanities, (6), 42–50. https://doi.org/10.21303/2504-5571.2024.003671
Pfeiffer, S. (2019). Digitale Transformation: Great, greater, tilt …? Von der Produktivkraft- zur Distributivkraftentwicklung. In Große Transformation? Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 383-99. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25947-1_21
Polowcxy, J. (2012). Strategic Management at the Beginning of the XXI Century: The Impact of Crisis Turbulences. Poznan University of Economics Review, 12 (3), 81–98. Retrieved from: https://pdfs.semanticscholar.org/28df/2eb4d9823dd1561b0137c456228c6a592864.pdf
Reznikova, N., Ptashchenko, O., Chugayev, O., & Ivashchenko, O. (2022). Y-Reality as a Shift From "Great Moderation" to "Global Chaos": Assessment of Global Macroeconomic and Crisis Processes Through the Prism of Generational Dialogue and Development Issues. Журнал стратегічних економічних досліджень, 6(11), 9–20. https://doi.org/10.30857/2786-5398.2022.6.6
Rochet, J. C., & Tirole, J. (2003). Platform competition in two-sided markets. Journal of the European Economic Association, 1(4), 990–1029. https://doi.org/10.1162/154247603322493212
Toffler, A. (1984). The third wave: The classic study of tomorrow. New York: Bantam.
Tsygankova, T., Yatsenko, O., Obolenska, T., Gordieieva, T., & Osadchuk, V. (2023). Influence of Industry 4.0 on strategies of companies entering the global market of data integration services. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 2, 141–148. https://doi.org/10.33271/nvngu/2023-2/141
Van Alstyne, M. W., Parker, G. G., & Choudary, S. P. (2016). Pipelines, platforms, and the new rules of strategy. Harvard Business Review, 94(4), 54–62.
Wilson, H. J., & Daugherty, P.R. (2018). Collaborative Intelligence: Humans and AI Are Joining Forces. Harvard Business Review. 96 (4), 114–23. URL: https://hbr.org/2018/07/collaborative-intelligence-humans-and-ai-are-joining-forces