РОЗВИТОК СЕНСОРНОГО МАРКЕТИНГУ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЙНИХ ЗМІН
DOI:
https://doi.org/10.30838/EP.202.258-264Ключові слова:
сенсорний маркетинг, споживчий досвід, брендинг, емоційний зв’язок, глобалізація, маркетингові стратегії, кейс-аналізАнотація
У статті досліджується вплив сенсорного маркетингу на формування емоційного зв’язку між брендом і споживачем в умовах глобалізаційних змін. Проаналізовано ключові інструменти сенсорного впливу: візуальні, аудіальні, тактильні, смакові та ароматичні стимули. Окрему увагу приділено кейс-аналізу українських компаній, зокрема мереж «Сільпо», «G.Bar», «Сирне королівство» та стартапів, які інтегрують сенсорні технології у свої маркетингові стратегії. Висвітлено можливості застосування доповненої і віртуальної реальності, а також штучного інтелекту для персоналізації сенсорного досвіду в цифровому середовищі. Наголошено на зростанні інтересу до сенсорного підходу серед українського бізнесу, зокрема в умовах діджиталізації та посиленої конкуренції на світовому ринку. Доведено, що ефективне використання сенсорного маркетингу здатне значно посилити лояльність споживачів, підвищити конкурентоспроможність бренду та створити унікальний споживчий досвід, релевантний новим викликам ринку.
Посилання
Voinarovska N., & Panchenko M. (2024). Utilization of Multisensory Marketing by Companies to Enhance Consumer Engagement. Economics: time realities, Vol. 4. No. 74. Pp. 13–19. DOI: https://doi.org/10.15276/etr.04.2024.2.
Krishna A., & Schwarz N. (2014). Sensory marketing, embodiment, and grounded cognition: A review and introduction. Journal of Consumer Psychology, Vol. 24. No. 2. Pp. 159–168. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcps.2013.12.006.
Волченко А.С., Перерва П.Г. (2021). Сенсорний маркетинг як складова інтелектуального позиціону-вання товару на ринку. Інтелектуальна власність в креативних індустріях : зб. матеріалів III Всеукр. наук.-практ. конф. «Роль і місце інформаційного права і права інтелектуальної власності в сучасних умовах. Креатив-ні індустрії» (Київ, 12 листопада 2021 р.). Київ, С. 36-45. URI: https://repository.kpi.kharkov.ua/items/1f379ddf-3fc5-4412-b523-23776d3676b3.
Стамат В.М., Нехайчик Є.Є. (2023). Основні тренди маркетингової діяльності: світовий погляд. Modern Economics, № 38. С. 152-157. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V38(2023)-23.
Стамат В.М., Просолов О.О. (2024). Digital-маркетинг як ключовий чинник підвищення конкуренто-спроможності бізнесу. Modern Economics, № 44. С. 190-198. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V44(2024)-28.
Міронова В.С., Прищак М.Д. (2018). Сенсорний маркетинг як елемент психологічного впливу марке-толога. XLVII Наук.-техн. конф. Ін-ту соц.-гуманітар. наук : тези доп. (Вінниця, 21-23 травня 2018 р.). Вінниця : ВНТУ. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-hum/all-hum-2018/paper/view/4301.
Короленко В., Сильчук Т. (2018). Сенсорний маркетинг як інновація в індустрії готельного господарс-тва. Молодий вчений, Вип. 62. № 10. С. 433-435. URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/3802.
Бутурлім В.Б. (2012). Сенсорний маркетинг у брендобудуванні. Наук.-метод. конф. викладачів, спів-робітників і студ. : тези доп. (Конотоп, 29 березня 2012 р.). Суми : СумДУ, Ч. 1. С. 55-57. URL: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/29211.
Осіїк Д. (2024). Три супермаркети Сільпо потрапили до Europe’sFinestStore 2024. Асоціація ритейлерів України. URL: https://rau.ua/novyni/novini-partneriv/tri-supermarketi-silpo-potrapili-do-europe-sfineststore-2024/.
Стамат В.М., Недбайло І.І. (2021). Розвиток маркетингу на основі діджиталізації. Обліково-аналітичне і фінансове забезпечення діяльності суб’єктів господарювання: національні, глобалізаційні, євроін-теграційні аспекти : матеріали VІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (Миколаїв, 17-18 листопада 2021 р.) Ми-колаїв: МНАУ, C. 150-154. URL:https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/10578
Стамат В.М., Балицька Д.О. (2024). Формування комунікаційної стратегії бренду у кризових умовах. Актуальні проблеми фінансів, економіки, обліку і менеджменту: теорія і практика : зб. тез доповідей Міжнар. наук.-практ. конф. (Кропивницький, 27 січня 2024 р.). Кропивницький: Центр фінансово-економічних наукових досліджень, С. 43-45. URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/18835.
Стамат В.М., Зозуля О.В. (2023). Особливості дослідження поведінки споживачів. Сучасна наука: інновації та перспективи : матеріали Міжнар. мультидисциплінарної наук.-практ. інтернет-конф. (Київ, 6-7 квіт-ня 2023 р.). Київ: КІЗТ ДУІТ. С. 402-404. URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/16702
Несенюк А. (2025). Технологічний сектор повертається на рівень 2021-го – AVentures Capital. Скільки інвестицій залучили українські стартапи. Forbes.ua. URL: https://surl.li/rasems.
Лопатинський Ю., Водянка Л., Хіль Р. (2024). Розвиток екосистеми стартапів в Україні на прикладі Чернівецької області. Інвестиції: практика та досвід, № 3. С. 39. DOI: https:// 10.32702/2306 6814.2024.3.37.
Reshmidilova, S., Mykhaylyova, K., Savchuk, A., Stamat, V., & Oslopova, M. (2024). Utilisation of artificial intelligence technologies in developing marketing communication strategies. Pakistan Journal of Life and Social Sciences, No. 22(2). DOI: https://doi.org/10.57239/pjlss-2024-22.2.00682.
Stamat V., & Minakova T. (2024). Artificial Intelligence in Customer Service: Chatbots and their Impact on Customer Experience in Marketing. The latest developments of specialists for the development of science : abstracts of VI international scientific and practical conference (Florence, Italy, October 07-09, 2024). Florence, Pp. 68-69. URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/18849.