ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ МАРКЕТИНГОВОЇ ТОВАРНОЇ ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВ НА ЗАСАДАХ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ АСОРТИМЕНТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30838/EP.203.71-76

Ключові слова:

маркетинг, ефективність, стратегія, конкурентоспроможність, товарна політика, диверсифікація

Анотація

У статті акцентовано увагу на маркетинговій складовій управління продукцією, а саме – асортиментом, котра виступає не лише як функціональна підсистема, а і як філософія ведення бізнесу. Маркетинг у сучасному його розумінні є інтеграцією науки й управління споживчими вподобаннями, очікуваннями, пристосування до попиту і потреб, що сприяє досягненню сталих конкурентних переваг підприємств. Таким чином, маркетингова діяльність повинна бути органічно інтегрована в систему прийняття управлінських рішень, котрі, в свою чергу, базуються на використанні сучасних інструментів оптимізації товарного асортименту, одним із яких є диверсифікація.

Запропонований підхід до підвищення ефективності товарної політики передбачає поетапну розробку моделей, методик і алгоритмів, які забезпечують обґрунтування вибору управлінських рішень у сфері маркетингового управління асортиментом. Це, зокрема, включає побудову моделей поведінки споживачів, прогнозування попиту, оптимізацію асортименту, формування гнучкої асортиментної політики, вибір каналів збуту тощо.

Застосування аналітичного підходу щодо прийняття ефективних маркетингових рішень дає змогу оцінювати альтернативи, знижувати суб’єктивність вибору та підвищувати обґрунтованість самого рішення. Це дозволяє створювати прозорі, адаптивні й ефективні системи управління асортиментом, що є надзвичайно важливим в умовах невизначеності та високої турбулентності ринкового середовища, деякі корективи вносить безумовно і дія військового стану, дефіцити та економічна ситуація в Україні.

Важливим аспектом дослідження є інтеграція підходів до прийняття рішень у загальну систему управління товарної політикою і асортиментом, як її складовим елементом, базовим водночас. Це передбачає формування стратегічного бачення, доповненого відповідними інформаційними потоками щодо ринкової ситуації, а також здатність оперативно адаптуватися до зовнішніх викликів, змін в поведінці споживачів, динаміці попиту на ринках тощо. Підприємства, які ефективно імплементують такі підходи сьогодні, в 2025 році – демонструють вищу ефективність, адаптивність та конкурентоспроможність. Таким чином, представлене дослідження щодо підвищення ефективності маркетингової товарної політики на основі диверсифікації робить внесок у розвиток методології прийняття управлінських рішень у сфері реалізації продукції та управління асортиментом, підкреслюючи значущість використання аналітичних інструментів у забезпеченні ефективного функціонування підприємства.

Посилання

Діченко А.Л. (2019). Розвиток маркетингової товарної політики сільськогосподарських підприємств : дис. … канд. екон. наук : спец. : 08.00.04. Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України. URL: https://uacademic.info/ua/document/0420U100236.

Балабанова Л.В., Холод Л.В., Балабанова І.В. (2012). Маркетинг підприємства. навч. посібник. К.: Центр учб. літ-ри, 612 с. ISBN 978-611-01-0337-4.

Дугіна С.І.: (2005). Маркетингова цінова політика: навч. посібник. К.: КНЕУ, 393 с. URL: https://buklib.net/books/21903/.

Ілляшенко Н.С. (2007). Маркетинг та інновації як головні функції бізнесу. Механізм регулювання еко-номіки, № 2. С. 77-92.

Ступчук С.М. (2012). Диверсифікація, поняття та проблеми її здійснення у машинобудуванні. Вісник Хмельницького Національного Університету. Серія Економічні науки, № 4. Т. 3. С. 212-217. URL: https://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/2012_4_3/212-217.pdf.

Zabedyuk, M. (2020). Diversification strategy as a way to increase efficiency of an enterprise. Економічний форум, № 2. С. 87-92. URL: https://e-forum.com.ua/web/uploads/pdf/Economic_Forum_Vol_10_No_2%20(1)-87-92.pdf.

Згурська О.М. (2019). Характеристика ключових стратегій диверсифікації підприємства. Держава та регіони, № 6(111). С. 66-74. DOI: https://doi.org/10.32840/1814-1161/2019-6-13.

Сьомкіна Т.В., Згурська О.М. (2019). Теоретико-методологічний підхід до вибору стратегій диверсифі-кації підприємства. Економіка. Менеджмент. Бізнес, № 3(29). С. 25-34. URL: https://journals.dut.edu.ua/index.php/emb/article/view/2216.

Ковтуненко Ю.В., Сапожніков, Р.М. (2017). Стратегія диверсифікації діяльності підприємств в системі стратегічного управління. Інноваційна економіка: теоретичні та практичні аспекти : монографія. Херсон, Вип. 2. С. 378-391. ISSN 978-966-930-187-1.

Момонт Т.В. (2019). Диверсифікація як альтернативний напрям розвитку діяльності суб’єктів госпо-дарювання та об’єкт облікового відображення. Вісник Київського інституту бізнесу та технологій, № 3(42). С. 57-63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkib_2019_3_11.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-13

Номер

Розділ

Наукові статті