ЕВОЛЮЦІЯ КАТЕГОРІЇ СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ БІЗНЕСУ В СИСТЕМІ ЕКОНОМІЧНИХ ЗНАНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30838/EP.203.155-162

Ключові слова:

соціальна відповідальність бізнесу, еволюція соціальної відповідальності, етична поведінка бізнесу, цифрова соціальна відповідальність, екологічна та соціальна відповідальність, корпоративне управління

Анотація

У статті досліджено еволюцію категорії соціальної відповідальності бізнесу (СВБ) як міждисциплінарного соціально-економічного явища, що трансформується під впливом змін у глобальному суспільстві та економіці. Акцентовано увагу на багатовимірному характері СВБ, яка охоплює етичні, правові, соціальні, економічні та управлінські аспекти функціонування бізнесу. Проведено ґрунтовний аналіз ключових теоретико-методологічних підходів до тлумачення СВБ, таких як етичний, соціальний, економічний, інституціональний, стейкхолдерський, стратегічний та цифровий. Запропоновано систему порівняльних критеріїв для їх систематизації: об’єкт відповідальності, мета, мотивація, рівень формалізації та методологічна основа. Розкрито зміст кожного з критеріїв, що дало змогу визначити особливості підходів та логіку їх послідовного розвитку.

Зазначено, що перехід від морально-етичних уявлень до стратегічно інституціоналізованого бачення СВБ відображає зміну парадигмальних орієнтирів у сфері корпоративного управління. Наведено авторську типологію підходів до СВБ, що візуалізована в узагальнюючу схему. Особливу увагу приділено сучасному етапу розвитку СВБ, а саме цифровій парадигмі, яка формується під впливом новітніх технологій та зумовлює виникнення нових аспектів відповідальності: дотримання цифрової етики, захист персональних даних, забезпечення прозорості алгоритмів, цифрову інклюзію та екологічну відповідальність цифрового бізнесу.

Висвітлено, що в умовах цифрової трансформації економіки СВБ набуває нових змістових вимірів та поступово перетворюється на дієвий інструмент формування довіри, сталого розвитку та соціального партнерства. Проведене дослідження створює підґрунтя для подальшого розвитку наукових підходів до СВБ, а також для розробки практичних механізмів її інтеграції у стратегічну політику підприємств.

Посилання

Bowen, H.R. (1953). Social Responsibilities of the Businessman. New York: Harper & Row. 276 p.

Keynes, J.M. (1936). The General Theory of Employment, Interest and Money. London: Macmillan. 403 p.

Drucker, P.F. (1984). The new meaning of corporate social responsibility. California Management Review. № 26. P. 53-63.

Freeman, R.E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. Boston: Pitman. 276 p.

Carroll, A.B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizon. № 34(4). P. 39-48.

Елкінгтон, Дж. (2000). Канібали з виделками: потрійна нижня лінія бізнесу ХХІ століття. Capstone Publishing. 162 c.

Котлер, Ф. (2005). Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства. Київ: Стандарт. 302 с.

Porter, M.E., & Kramer, M.R. (2011). Creating Shared Value. Harvard Business Review, no. 89(1/2),

pp. 62-77.

Visser, W. (2011). The Age of Responsibility: CSR 2.0 and the New DNA of Business. Hoboken: Wiley. 320 p.

Колот, А.М., & Грішнова, О.А. (2012). Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: моног-рафія. Київ: КНЕУ. 501 с.

Колот, А.М., Грішнова, О.А., & Герасименко, О.О. (2015). Соціальна відповідальність: навчальний по-сібник. Київ: КНЕУ. 519 с.

Сміт, А. (2001). Добробут націй. Дослідження про природу та причини добробуту націй. Київ: Port-Royal. 594 с.

Ricardo, D. (2015). On the principles of political economy and taxation. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107589421.

Say, J.-B. (1880). A treatise on political economy. Philadelphia: Claxton, Remsen & Haffelfinger. 504 p.

Franklin, B. (2003). The Autobiography of Benjamin Franklin. Dover Publications. 135 p.

Mill, J.S. (2001). Principles of political economy with some of their applications to social philosophy. Batoche Books. 450 p.

Fourier, C. (1971). The Utopian Vision of Charles Fourier: Selected Texts on Work, Love, and Passionate Attraction. Edited and translated by Jonathan Beecher and Richard Bienvenu. Boston: Beacon Press. 427 p.

Owen, R. (1991). The selected works of Robert Owen. Edited by Gregory Claeys. London: Pickering & Chatto. 424 p.

Schmoller, G. (1897). The mercantile system and its historical significance. London: Macmillan. 95 p.

Brentano, L. (1871). Die arbeitergilden der gegenwart [The workers’ guilds of today]. Leipzig: Duncker & Humblot.

Загородній, А.Г., & Онищенко, О.С. (2011). Вибрані наукові праці академіка В.І. Вернадського. Націо-нальна бібліотека України імені В. І. Вернадського; Інститут історії України. Київ: Друкарня НБУВ. 584 с.

United Nations Global Compact. URL: https://unglobalcompact.org.

Organization for economic co-operation and development. URL: https://www.oecd.org.

ISO: Global standards for trusted goods and services. URL: https://www.iso.org.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-13

Номер

Розділ

Наукові статті