ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЗВО НА ОСНОВІ ПРОЄКТНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ТА ЦІННОСТЕЙ ЛІДЕРСТВА СЛУЖІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.30838/EP.203.182-187Ключові слова:
стратегічне планування, інноваційний розвиток, заклад вищої освіти, проєктний менеджмент, лідерство служіння, управління змінами, освітня стратегія, організаційна культура, академічне середовище, індикатори ефективностіАнотація
У статті розглядаються теоретичні та прикладні аспекти формування стратегії інноваційного розвитку закладів вищої освіти (ЗВО) з урахуванням проєктного підходу в управлінні та концепції лідерства служіння. Обґрунтовано актуальність стратегічного оновлення управлінських практик ЗВО в умовах посилення викликів цифрової трансформації, глобальної конкуренції та потреб у розвитку соціально орієнтованих моделей керівництва. Зазначено, що інноваційна стратегія вищого навчального закладу не може бути ефективною без інтеграції сучасних інструментів проєктного менеджменту, здатних забезпечити гнучкість, ефективність використання ресурсів та досягнення визначених результатів у динамічному освітньому середовищі. Особливу увагу приділено ціннісним аспектам лідерства служіння, що передбачає орієнтацію на потреби інших, формування етичного простору, розвиток довіри у стосунках між керівництвом та академічною спільнотою. Представлено авторську модель стратегічного інноваційного розвитку ЗВО, що ґрунтується на поєднанні елементів стратегічного планування, управління проєктами та лідерства служіння як платформи для формування лідерських команд і академічної культури співтворення. Визначено основні етапи розробки стратегії з урахуванням внутрішнього і зовнішнього аналізу, постановки цілей, вибору пріоритетів, оцінки ризиків і розроблення механізмів моніторингу та коригування. Обґрунтовано переваги використання методології «м’яких систем» для вирішення складних управлінських ситуацій у сфері освіти. Запропоновано систему індикаторів ефективності реалізації стратегії, яка дозволяє здійснювати цільове управління розвитком ЗВО. Стаття буде корисною для управлінців у сфері освіти, дослідників стратегічного розвитку, фахівців з проєктного управління та організаційного розвитку, а також для осіб, зацікавлених у впровадженні ціннісно-орієнтованих лідерських підходів у публічному управлінні.
Посилання
Almeida Filho, N.M.de, Quintella, R.H., Coutinho, D.M.B., Mesquita, F.J.G., & Barreto Filho, O. (2014). Outcome network mapping for strategic management in the university. Educação & Realidade, No. 39(1). Pp. 277–301.
Braun, D., Benninghoff, M., Ramuz, R., & Gorga, A. (2014). Interdependency management in universities: A case study. Studies in Higher Education, No. 35. Pp. 211–217. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2014.914913.
Clark, B.R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Pergamon Press. 163 p. ISBN 0080433545, 9780080433547.
Mintzberg, H. (1994). The Rise and Fall of Strategic Planning. London: Prentice Hall International.
Lillis, D., & Lynch, M. (2014). New challenges for strategy development in Irish higher education institutions. Higher Education Policy, 27(2), 279–300.
Rodriguez-Ponce, E., & Pedraja-Rejas, L. (2013). Strategic management and quality of universities: an exploratory study from Chile. Interciencia, No. 38(1). Pp. 35–41. URL: https://www.researchgate.net/publication/288976132_Strategic_management_and_quality_of_universities_An_exploratory_study_from_Chile.
Slaughter, S., & Leslie, L.L. (1997). Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University. Baltimore, MD: The Johns Hopkins University Press.
Oleshchenko, V., Marukhlenko, O., Rudenko, V., & Panchenko, A. (2025). Open governance as a factor of democratic development: international experience and Ukrainian prospects. Governance, Strategy and Technologies Journal, No. 3. Pp. 45–54. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/51830/.
Клочко А.О. (2021). Лідерство як модель ефективного управління освітньою організацією. Освітнє лі-дерство: від теорії до практики : монографія. наук. ред. В.Р. Міляєва; Київський ун-т ім. Б. Грінченка. Київ; Кри-вий Ріг, С. 47-59. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/36659/2/Osvitnie_liderstvo_21_NDLKL.pdf.
Ніколюк, О., & Коваленко, О. (2025). Стратегічне управління ефективністю закладів вищої освіти в умовах трансформації освітнього середовища. Економіка та суспільство, № 74. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-74-2.
Марухленко О.В. (2017). Стратегічне планування у вищих навчальних закладах. Відкрите освітнє є-середовище сучасного університету, Вип. 3. С. 65–70. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.256.e65.
Сбруєва А.А. (2014). Відкритий метод координації: інноваційний механізм управління євроінтеграцій-ними процесами у сфері вищої освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 6(40). С. 282-294. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2014_6_34.
Greenleaf, R. K. (1977). Servant Leadership: A Journey into the Nature of Legitimate Power and Greatness. Paulist Press. URL: https://www.urbanleaders.org/620Leadership/92Readings/articles/Greenleaf-Servant%20Leadership.pdf.
Van Dierendonck, D. (2011). Servant leadership: A review and synthesis. Journal of Management, No. 37(4). Pp. 1228–1261. DOI: https://doi.org/10.1177/0149206310380462.
Kukharuk, A., Nagiyeva Sadraddin, R., Anisimovych-Shevchuk, O., Marukhlenko, O., & Kapyrulya, M. (2024). The Impact of Project Activities on the International Business Development. Theoretical And Practical Research In Economic Fields, No. 15(3). Pp. 579-588. DOI: https://doi.org/10.14505/tpref.v15.3(31).06. URL: https://journals.aserspublishing.eu/tpref/article/view/8589.