АНАЛІЗ ЦИФРОВОЇ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В УМОВАХ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ ТОРГІВЛІ
DOI:
https://doi.org/10.30838/EP.203.223-229Ключові слова:
електронна торгівля, поведінка споживачів, цифрове середовище, онлайн-покупки, цифрова трансформаціяАнотація
Проведено комплексне дослідження цифрової поведінки споживачів в умовах динамічного розвитку електронної торгівлі, яка є домінуючим каналом збуту в сучасній цифровій економіці. Проаналізовано світову динаміку річних витрат на онлайн-покупки споживчих товарів, яка демонструє стабільне зростання. Виявлено домінуючу роль мобільної комерції. Досліджено географічні та демографічні особливості цифрової поведінки. Визначено та систематизовано ключові фактори, що стимулюють споживачів до онлайн-покупок, серед яких пріоритетними є безкоштовна доставка, купони, знижки та відгуки клієнтів. Здійснено аналіз переваг у методах оплати, де безумовними лідерами є цифрові та електронні гаманці, а також відзначено зростаючу популярність сервісів «купи зараз, заплати пізніше». На основі отриманих результатів окреслено перспективи розвитку електронної торгівлі, включаючи подальше домінування мобільної комерції, зростання e-grocery сегменту, посилення ролі персоналізації та штучного інтелекту, розвиток гнучких платіжних рішень, а також підвищення значущості соціального доказу та довіри. Сформовано комплекс практичних рекомендацій для суб’єктів електронної торгівлі, спрямованих на оптимізацію мобільного досвіду, розширення платіжних методів, впровадження програм лояльності, ефективний репутаційний менеджмент та адаптацію до локальних особливостей ринку.
Посилання
Martiskova, P., & Svec, R. (2020). Digital Era and Consumer Behavior on the Internet. In: Ashmarina, S., Vochozka, M., Mantulenko, V. (eds) Digital Age: Chances, Challenges and Future. ISCDTE 2019. Lecture Notes in Networks and Systems, Vol. 84. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-27015-5_12.
Семенда О.В. Корман І.І. (2022). Методика проведення маркетингових досліджень поведінки спожи-вачів у віртуальному середовищі. Мультидисциплінарний міжнародний журнал «Věda a perspektivy», № 1(8). С. 60-71. DOI: https://doi.org/10.52058/2695-1592-2022-1(8)-60-71.
Проскурніна Н., Бестужева С., Козуб В. (2022). Аналітичні аспекти дослідження поведінки споживачів в умовах цифровізації економіки України. Економіка та суспільство, № 36. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-40.
Кут М. (2024). Характеристики інфраструктури електронної торгівлі: виклики та перспективи розвит-ку. Економічний простір, № 191. С. 46-50. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-9.
Карнаушенко А.С., Пантелеймоненко А.О. (2023). Електронна торгівля та її значення в розвитку гло-бальної економіки. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, № 16. С. 281-292. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.16.37.
Сак Т.В. (2021). Електронна комерція: світові тренди, діагностика, стратегічні орієнтири. Маркетинг і цифрові технології, № 5(3). С. 30-42. DOI: https://doi.org/10.15276/mdt.5.3.2021.3.
Сак Т.В., Ховхалюк Д.О. (2020). Електронна торгівля в Україні: стан, тенденції, перспективи розвитку. Маркетинг і цифрові технології, Т. 4. № 3. С. 73–85. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mardigt_2020_4_3_11.
Боковець В.В., Давидюк Л.П. (2021). Електронна торгівля і її значення для розвитку бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки, № 1. С. 210-214. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2021-290-1-37.
Струк Н., Євтушенко Н., Хлевицька Т., Насад Н., Рязанцев, Р. (2022). Аналіз впливу цифрових транс-формацій на розвиток національних бізнес-структур. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, №6(47). С. 218-229. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.47.2022.3916.
Digital 2025: Global Overview Report. Datareportal.com. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2025-global-overview-report.