МАРКЕТИНГОВІ ФАКТОРИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ СЕРЕДЗЕМНОМОРСЬКОГО РИНКУ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ
DOI:
https://doi.org/10.30838/EP.193.32-36Ключові слова:
маркетинг туризму, фактори конкурентоспроможності, середземноморський туризм, ринок туристичних послуг, маркетингові технології, цифровізація туристичних послугАнотація
У статті проаналізовано систему маркетингових факторів конкурентоспроможності відпочинкової індустрії Середземномор’я. Зазначено, що цифровізація маркетингових комунікацій дозволяє формувати унікальні конкурентні переваги середземноморської індустрії туризму через використання комплексного підходу до найбільш ефективного поєднання положень класичного маркетингу та потенціалу сучасних технологій. Запропоновано напрямки аналізу конкурентоспроможності дестинацій у середземноморському регіоні, котрі можна проводити за різними критеріями та через різні ракурси. Підкреслено, що модифікований маркетинг туризму сформувався як мікс, що включає сім елементів: туристичний продукт, ціноутворення туристичного продукту, розповсюдження туристичних послуг, просування туризму, людський потенціал, процес надання послуг та обслуговування клієнтів, котрі різною мірою забезпечують конкурентні переваги країн середземноморського басейну.
Посилання
Борисюк О. А., Дудник І. М., Беркова О. П. Географічний регіон як об’єкт туристичного маркетингу. Вісник Київського національного університету імені тараса Шевченка. Серія: Географія. 2019. Вип. 4 (74). С. 23–31.
Лукащук, І. М. (2021). Цифрові технології у маркетингу туристичних послуг. Маркетинг і менеджмент інновацій, (1), 63–73.
Мартиненко, А. В. (2020). Цифровий маркетинг як інструмент просування туристичних послуг. Мар-кетинг та логістика в системі менеджменту, 3 (34), 56–63.
Матюх С., Каткова Т. (2023) Особливості маркетингового управління в туристичному бізнесі. Development service industry management, (2), 48–52.
Романова, О. В., & Романова, Н. В. (2020). Цифровий маркетинг у туризмі як складова компонента конкурентоспроможності. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки, 39, 49–52.
Kontogeorgis, G. and Varotsis, N. (2022). Cultural tourism in developed island tourist destinations: the development of an alternative tourism model in Corfu. Journal of Environmental Management and Tourism, XIII, 2(58), 456–465.
Kunst, I. and Ivandić, N. (2021). The viability of the travel and tourism competitiveness index as a reliable measure of destination competitiveness: the case of the Mediterranean region. European Journal of Tourism. рр. 1–21.
Malhotra, I. and Dehtjare, J. The online marketing complex in tourism. Economics & Education 2020.05.(01). pp. 49–55.
Olivar, K. G., Demain, C. D., Quitoy, H. L., & Palmes, D. (2022). Make it Mati: The Marketing Mix Strategies and Customer Satisfaction of Resorts Amidst Covid-19 Pandemic. Archives of Business Research, 10(7), 185–197.
Othman, B. A., Harun, A., de Almeida, N. M., & Sadq, Z. M. (2020). The effects on customer satisfaction and customer loyalty by integrating marketing communication and after sale service into the traditional marketing mix model of Umrah travel services in Malaysia. Journal of Islamic Marketing, 12(2), 363–388.
Perna, F. Custódio, M. and Oliveira, V. Tourism Destination Competitiveness: an application model for the south of Portugal versus the Mediterranean region of Spain: COMPETITIVTOUR. Tourism & Management Studies, 14(1), 2018, 19–29.
Purohit, S., Paul, J., & Mishra, R. (2021). Rethinking the bottom of the pyramid: Towards a new marketing mix. Journal of Retailing and Consumer Services, vol, 58, рр. 1–16.
Relifra, R., and Wardi, Y. (2022). The Effect of Tourism Service Marketing Mix, Destination Image and Tourist Motivation on Tourist Satisfaction Tourism in Bukit Khayangan Tourism Object Sungai Penuh City, Jambi Province. Advances in Economics, Business and Management Research, рр. 159–169.
( UNWTO ). Compendium of Tourism Statistics Data 2017–2021. 2023 Edition. Madrid, Spain, – 835 р.
(W E F). Travel & Tourism Development Index 2024 Insight report, may 2024. Geneva Switzerland. – 98 р.