РЕАЛІЗАЦІЯ КОНКУРЕНТНОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА З ВИКОРИСТАННЯМ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30838/EP.196.144-151

Ключові слова:

конкурентна стратегія, штучний інтелект, досконалість, конкурентоспроможність, цифровізація

Анотація

У безупинному підвищенні інтенсивності конкурентної взаємодії компаній на сучасних ринках все більшу роль відіграють цифрові інструменти забезпечення досконалості та конкурентоспроможності підприємств. У статті узагальнено напрями та підходи до використання інструментарію штучного інтелекту при реалізації конкурентної стратегії бізнесової організації. ШІ стане у нагоді при лідируванні за витратами; створенні унікальної пропозиції, що виділить продукт або послугу серед конкурентів на ринку; та у задоволенні потреб цільової аудиторії краще за конкурентів. Розглянуто позитивний і негативний досвід використання ШІ при реалізації конкурентних стратегій відомих корпорацій. Проведений аналіз засвідчив широту інструментів, що використовуються, потенціал описаних підходів до цифровізації діяльності компаній і неоднозначність наслідків їх застосування в реаліях мінливого та висококонкурентного середовища.

Посилання

Porter M.E. (1998). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press, 397 р.

Rubio-Andrés, M. et al. (2024). How to improve market performance through competitive strategy and innovation in entrepreneurial SMEs. International Entrepreneurship and Management Journal, No. 20. Pp. 1677–1706. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-024-00947-9

Bridges M. (2024). 30 Case Studies Exploring Competitive Analysis & Strategy Oct 24. URL: https://griml.com/v7OiK

Ren C., Lin X. (2023). Digital transformation, competitive strategy choices and firm value: evidence from China. Industrial Management & Data Systems, Vol. 124. No. 4. Pp. 1656-1676. DOI: https://doi.org/10.1108/IMDS-03-2023-0172

Піжук О.І. (2019). Штучний інтелект як один із ключових драйверів цифрової трансформації економі-ки. Економіка, управління та адміністрування, № 3(89). С. 41–46. DOI: https://doi.org/10.26642/jen-2019-3(89)-41-46

Pappas I.O. et al. (2018). Big data and business analytics ecosystems: paving the way towards digital transformation and sustainable societies. Information Systems and e-Business Management, Vol. 16. Pp. 479–491. DOI: https://doi.org/10.1007/s10257-018-0377-z

Shumilo Y. (2022). Artificial intelligence tools for managing the behavior of economic agents in marketing activities. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, No. 15. Pp. 60-66. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2022-15-07

Галяпа В. (2024). Цифровий маркетинг у епоху штучного інтелекту: сучасне і майбутнє інструментів штучного інтелекту та їх вплив на маркетингові стратегії бізнесів. Development Service Industry Management, № 3. C. 46–51. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2024-7(7)

Losheniuk, I. et al. (2023). The future of virtual reality in marketing and advertising: benefits and challenges for business. Futurity Economics & Law, No. 3(3). Pp. 173–186. DOI: https://doi.org/10.57125/FEL.2023.09.25.10

Береговенко Д.В., Пащук Л.В. (2024). Використання штучного інтелекту в стратегії просування това-рів на глобальному ринку. Actual problems of economics, № 6(276). С. 210–216. DОІ: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-276-210-216

Atsmon Y. (2023). Artificial intelligence in strategy. McKinsey & Company. URL: https://griml.com/EeZ26

Davis J.P. (2024). What Business Leaders Really Think About Generative AI. INSEAD. URL: https://griml.com/wKCZv

Krakowski S., Luger J., Raisch S. (2023). Artificial intelligence and the changing sources of competitive advantage Strategic Management Journal, Vol. 44. Iss. 6. Pp. 425-1452. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.3387

Budhwar P. et al. (2023). Human resource management in the age of generative artificial intelligence: Perspectives and research directions on ChatGPT. Human Resource Management Journal, Vol. 33. Iss. 3. Pp. 606–659. DOI: https://doi.org/10.1111/1748-8583.12524

Menzies J., Sabert B., Hassan R., Mensah P.K. (2024). Artificial intelligence for international business: Its use, challenges, and suggestions for future research and practice. Thunderbird International Business Review, Vol. 66. Iss. 2. Pp. 185–200. DOI: https://doi.org/10.1002/tie.22370

Ratten V. et al. (2024). Learning from artificial intelligence researchers about international business implications. Thunderbird International Business Review, Vol. 66. Iss. 2. Pp. 211–219. DOI: https://doi.org/10.1002/tie.22374

Bombalier, J. (2024). The Competitive Advantage of Using AI in Business. Florida International University, URL: https://griml.com/YgskK

Abraham, M. & Edelman, D.C. (2024). Here’s the formula companies like Netflix, Uber, and Spotify will use to capture $2T in growth over the next decade. Fortune. URL: https://griml.com/eMpml.

Azagury, J. & Moore, M. (2024). Competitive Advantage in the Age of AI. California Management Review, URL: https://cmr.berkeley.edu/2024/10/competitive-advantage-in-the-age-of-ai/

Омельяненко Т.В., Барабась Д.О. (2008). Система конкурентних стратегій високотехнологічного підп-риємства. Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля, № 10(128). Ч. 1. С. 138–143.

Управління конкурентоспроможністю підприємства: навч. посібник / С.М. Клименко, Т.В. Омельянен-ко, Д.О. Барабась та ін. вид. 2-ге, без змін. 2009. Київ : КНЕУ, 515 с.

Lee, M.C.M. et al. (2021). Implementation of Artificial Intelligence in Organisations: A Systematic Literature Review. PACIS Proceedings. 215 р. URL: https://aisel.aisnet.org/pacis2021/215

Smyth J. (2023). Biotech begins human trials of drug designed by artificial intelligence. Financial Times. URL: https://www.ft.com/content/82071cf2-f0da-432b-b815-606d602871fc

The World's Most Innovative Companies. (2024). Forbes. URL: https://www.forbes.com/innovative-companies/list/#tab:rank

Zeiler W., Stigter M., Verma S. (2023). Service Now Gen AI: An introduction. ServiceNow. URL: https://griml.com/ZhRv1

Ткаченко В.В. (2024). Використання технологій ШІ в управлінні підприємством на прикладі ТНК. Ін-вестиції: практика та досвід. № 16. С. 248–255. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.16.248

Fraser G. (2024). Apple urged to axe AI feature after false headline. BBC. URL: https://www.bbc.com/news/articles/cx2v778x85yo

Mahipal A. (2024). iPhone vs. Samsung AI Survey: AI Features Fall Short: 73% of iPhone Users and 87% of Samsung Users Say They Add Little or No Value. Sellcell. URL: https://www.sellcell.com/blog/iphone-vs-samsung-ai-survey

Данилюк Д. (2021). Що таке омніканальна комунікація: кейси відомих ритейлерів. Bazilik. URL: https://griml.com/IkuZt

Barsky N. (2024). Why Boards Need to Clone Starbucks Digital Leadership. Forbes. URL: https://griml.com/Ffqxp

Ohm A. (2023). Starbucks and the Magic of Artificial Intelligence: Improving Coffee and Customer Experience. LinkedIn. URL: https://griml.com/jx0Ir

Case Study: Starbucks Revolutionizes the Coffee Experience with AI. (2024). AIX. AI Expert Network. URL: https://griml.com/z8w31.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-17

Номер

Розділ

Наукові статті