ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ ТУРИСТИЧНОГО БІЗНЕСУ В ПОВОЄННОМУ ВІДНОВЛЕННІ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.30838/EP.201.195-202Ключові слова:
резильєнтністть, інноваційні технології, штучний інтелект, туристичний бізнес, туристична дестинація, драйвери резельєнтності, повоєнне відновленняАнотація
У статті досліджуються можливості використання інноваційних технологій для забезпечення резильєнтності туристичного бізнесу в умовах повоєнного відновлення України. Запропоновано формування застосування технологій штучного інтелекту як драйвера резельєнтності, який сприяє оптимізації процесів управління і сервісу, удосконаленню рішень спрямованих на покращення клієнтського досвіду, а також формуванню нових туристичних напрямів, таких як інклюзивиний та темний туризм. У роботі підкреслено важливість дотримання етичного підходу у розробці й експлуатації цифрових інструментів, а також окреслено ризики, пов’язані зі збором даних клієнтів. Практична цінність статті полягає в можливості застосування отриманих висновків у процесі стратегічного планування, розробки інноваційних туристичних продуктів, а також створення ефективної моделі сталого розвитку галузі здатної протистояти в умовах сучасної кризи та бути адаптивною у повоєнному відновленні України.
Посилання
Коваль П.Ф., Алєшугіна Н.О., Андрєєва Г.П. (2010). В’їзний туризм: навч. посіб.. Ніжин, Вид-во Лук’яненко В.В., 304 с.
Іванова Н.С. (2024). Штучний інтелект та конкурентоспроможність туристичного бізнесу: бібліомет-ричний аналіз досліджень. Таврійський науковий вісник. Серія: Економічні науки, № 22. С. 359–368. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2024.22.41.
Іванова Н.С. (2025). Штучний інтелект та конкурентоспроможність: нові можливості для туристично-го бізнесу. Вісник економіки транспорту і промисловості, № 72. С. 359–368. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-72-29.
Sousa, A., Pais, S., & Viana, A. (2024). Applications of Artificial Intelligence in Tourism and Hospitality: A Systematic Literature Review. Management, Tourism and Smart Technologies, Pp. 291–302. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-44131-8_29.
Барибіна Я. (2020). Роль інформаційно-комунікаційної складової в управлінні туристичною дестина-цією. Економічний аналіз, Т. 30. № 1. Ч. 1. С. 15-21. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2020.01.01.015.
Camilleri, M.A., Troise, C. (2023). Chatbot Recommender Systems in Tourism: A Systematic Review and a Benefit-Cost Analysis. Proceedings of the 8th International Conference on Machine Learning Technologies (ICMLT 2023). Stockholm, Sweden. New York: ACM, 10 p. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4320918.
Матвейчук Л.О., Лебедюк Е.А. (2024). Цифровізація галузі туризму шляхом інтегрування штучного ін-телекту в діяльність підприємств туристичної інфраструктури. Сучасні тенденції розвитку економіки, обліку, фінансів та управління: матеріали ІХ Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. (Запоріжжя, 11 квіт. 2024). Запоріжжя: ЗНУ, С. 133–136.
Токаренко, О.І., Черемісіна, Т.В., Бабіна, Н.І. (2020). Цифрові технології у міжнародному туризмі та готельній індустрії. Ринкова інфраструктура, No. 44. Pp. 126–130. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct44-21.
Байрачна О.К., Крупіца І.В. (2024). Використання штучного інтелекту та Big Data в управлінні турис-тичними напрямами. Український журнал прикладної економіки та техніки, Т. 9. № 3. С. 252–255. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-44.
Мельник М.І. (ред). (2024). Резильєнтність ендогенного розвитку регіонів в умовах глобальних викли-ків та шоків: монографія. Львів: ІРД НАН України, 307 с. Серія «Проблеми регіонального розвитку». URL: https://ird.gov.ua/irdp/p20240001.pdf.
До бюджету громад у 2024 році надійшло майже 273 млн грн туристичного збору. (2024). Державне агентство розвитку туризму України. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/do-byudzhetu-gromad-u-2024-roci-nadiyshlo-mayzhe-273-mln-grn-turistichnogo-zboru.
Dresin, E. (2024). From Resilience to Growth: the Role of Sustainable Tourism in Ukraine’s Recovery. URL: https://www.linkedin.com/pulse/from-resilience-growth-role-sustainable-tourism-ukraines-eric-dresin-hhz0e.
Artificial Intelligence Adoption in Tourism – Key Considerations for Sector Stakeholders. (2025). World Tourism Organization, Saxion University of Applied Sciences. Madrid: UN Tourism. DOI: https://doi.org/10.18111/9789284426065.
Artificial Intelligence Adoption in Tourism – Key Considerations for Sector Stakeholders. URL: http://pre-webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2024-12/artificial-intelligence-adoption-in-tourism.pdf.
Моргун І. (2023). «Відпочивати обов'язково потрібно»: експерт з туризму Сергій Підмогильний про подорожі під час війни. Суспільне. URL: https://suspilne.media/ternopil/615749-vidpocivati-obovazkovo-potribno-ekspert-z-turizmu-sergij-pidmogilnij-pro-podorozi-pid-cas-vijni/.
Машута, Ю. (2024). Випробування війною. Що показало опитування туристичного бізнесу в 2024 ро-ці. URL: https://omore.city/articles/391576/stan-turizmu-v-ukraini-2024.
Моргулець, О., Шевченко, О., & Агеєв, Я. (2024). Туристичний бізнес України в умовах геополітичної нестабільності: стратегії розвитку. Економічний простір, No. 189. Pp. 349-354. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-61.
Штучний інтелект: загрози чи можливості для туризму? URL: https://joinup.ua/uk/news/shtuchnij-intelekt-zagrozi-chi-mozhlivosti-dlya-turizmu/.
What is personalization? (2023). URL: https://www.mckinsey.com/featured-insights/mckinsey-explainers/what-is-personalization.
ДАРТ об’єднує представників держави та громадськості, щоб розробити стратегію відвідування місць пам’яті війни. Державне агентство розвитку туризму України. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/dart-obiednuie-predstavnikiv-derzhavi-ta-gromadskosti-shchob-rozrobiti-strategiyu-vidviduvannya-misc-pamyati-viyni.
Війна впритул. URL: https://war.city/uk/about-us/.
Turisme de Barcelona. URL: https://www.barcelona-access.com.
Безугла Л.С., Куваєва Т.В., Герасименко Т.В. (2022). Проблеми та перспективи розвитку інклюзивного туризму в Україні та Європі. Український журнал економіки та управління, № 43. С. 3. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-3.
Фалович Н., Дубчак О. (2023). Впровадження штучного інтелекту в логістиці: майбутнє логістичної галузі. Матеріали Ⅱ Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конференції «Маркетингові технології підприємств в сучас-ному науково-технічному середовищі», (30.11.2023). Тернопіль: ТНТУ, С. 143–144. Інноваційні логістичні тех-нології на підприємствах транспорту і промисловості. URL: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/44609.