ФОРМУВАННЯ І ВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА НА ЗАСАДАХ БЕНЧМАРКІНГУ
DOI:
https://doi.org/10.30838/EP.204.138-144Ключові слова:
конкурентоспроможність, аграрний ринок, управління конкурентоспроможністю підприємства, конкурентні переваги, параметри конкурентоспроможності, ключові фактори успіху, бенчмаркінг, стратегічні напрями розвиткуАнотація
У статті розкрито теоретичні та прикладні засади формування й впровадження системи управління конкурентоспроможністю підприємства на основі бенчмаркінгу. Запропоновано алгоритм конкурентного бенчмаркінгу для імплементації в систему управління конкурентоспроможністю підприємства. За даним алгоритмом виконано бенчмаркінговий аналіз аграрного підприємства на основі експертного оцінювання, розраховано інтегральний показник конкурентоспроможності та надано пропозиції щодо впровадження в діяльність підприємства сучасних управлінських рішень на базі кращих практик конкурентів. Запропоновані стратегічні напрямки діяльності, орієнтовані на інноваційність, удосконалення логістики, диверсифікацію послуг, участь в підприємницьких екосистемах та розвиток людського капіталу. Практичне значення дослідження полягає у можливості використання представлених рішень для формування і удосконалення системи управління конкурентоспроможністю підприємствами.
Посилання
Кадирус І.Г., Донських А.С. (2018). Бенчмаркінг як інструмент конкурентної боротьби і метод управ-ління бізнесом підприємства. Маркетинг та логістика в системі менеджменту: тези доп. XІI Міжнар. наук.-практ. конф., (Львів, 25–27 жовтня 2018 р.). Львів, С. 111–112. URL: https://ena.lpnu.ua/items/a89cb8b5-4d7d-4f16-9fd1-435d5a3dfbf6
Балдинюк В.М. (2022). Система управління конкурентоспроможністю підприємства. Економіка та су-спільство, Вип. 42. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-35
Вербівська Л.В. (2023). Теоретичні засади управління конкурентоспроможністю підприємства в кон-тексті системного підходу. Економічний простір, № 187. С. 78–83. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/187-13
Лук’янчук О.М. (2024). Система управління конкурентоспроможністю підприємства: наукові підходи та практичні виклики. Науковий вісник Одеського національного економічного університету, № 3–4. С. 110–116. DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-3-4-316-317-110-116
Сусліков С.В., Клименко М.А. (2023). Система управління конкурентоспроможністю підприємства в умовах невизначеності. Економіка: реалії часу, № 3(67). С. 56–64. DOI: https://doi.org/10.15276/ETR.03.2023.7
Шкуренко О. (2020). Бенчмаркінг як сучасний інструмент розвитку потенціалу підприємства. Адапти-вне управління: теорія і практика. Серія Економіка, № 8(16). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0654-8(16)-13
Морщенок Т.С. (2017). Бенчмаркінг як інструмент підвищення конкурентоспроможності підприємни-цьких структур. Економіка і суспільство, Вип. 9. С. 533–540. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/92.pdf
Дуднєва Ю.Е., Обидєннова Т.С., Васильєва М.О. (2025). Бенчмаркінг як засіб підвищення конкуренто-спроможності організації. Modern Economics, № 49. С. 72–78. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V49(2025)-10
Tucker, F.G., Zivan, S.M., & Camp, R.C. (1987). How to Measure Yourself Against the Best. Harward Business Review. URL: https://hbr.org/1987/01/how-to-measure-yourself-against-the-best
Camp, R.C. (2024). Benchmarking: The Search for Industry Best Practices that Lead to Superior Performance. Publisher: CRC Press.
Jarrar, Y.F., & Zairi, M. (2001). Future trends in benchmarking for competitive advantage: A global survey. Total Quality Management, Vol. 12(7–8). Pp. 906–912. DOI: https://doi.org/10.1080/09544120100000014
Опендатабот. URL: https://opendatabot.ua
Кадирус І.Г., Донських А.С., Олійник Ю.О. (2019). Оцінювання конкурентоспроможності аграрного підприємства. Агросвіт, № 21. С. 100–106. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.21.100
Бойченко К.С., Сєргєєв М.М. (2024). Підприємницькі екосистеми в умовах цифровізації. Економічний простір, № 191. С. 364–368. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-61