СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ МАЛОГО ТОРГОВЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30838/EP.204.341-347

Ключові слова:

малий бізнес, торговельне підприємство, стратегія, антикризове управління, війна

Анотація

У статті досліджено стратегії розвитку малого торговельного бізнесу в умовах війни в Україні. Проаналізовано основні виклики, зокрема руйнування інфраструктури, зниження купівельної спроможності та ризики ведення діяльності. Зазначено можливості, які відкриває війна для представників бізнесу, серед яких освоєння нових ринків, цифровізація та посилення локальної взаємодії. Розгляд міжнародної практики дозволив виокремити ефективні підходи до реагування малого бізнесу на кризові явища. Проведено SWOT-аналіз малого бізнесу, визначено його сильні сторони та потенційні можливості. Запропоновано практичні стратегічні напрями, що сприяють забезпеченню стійкості, гнучкості й трансформації підприємств у кризових умовах. Реалізація цих стратегій дозволить малому бізнесу не лише зберігати життєздатність, а й виявляти нові можливості для зростання в умовах нестабільності.

Посилання

Падерін, І.Д., Горященко, Ю.Г., Новак, Є.Є. (2017). Стратегічне управління на підприємствах малого та середнього бізнесу. Економічний вісник Донбасу, № 2. С. 163–167. URI: https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/123497.

Падерін, І.Д., Новак, Є.Є. (2015). Аналіз впливу зовнішніх та внутрішніх факторів на стратегії підпри-ємств малого та середнього бізнесу. Економічний вісник Донбасу, № 3. С. 135–140. URI: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvd_2015_3_18.

Тверська, Я., Літвиненко, М. (2021). Зміни в стратегії розвитку малого підприємництва у зв’язку зі сві-товою пандемією COVID-19. Вісник НТУ «ХПІ». Економічні науки, № 2. С. 43–47. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2021.2.43.

Кузнєцова, К., Завадських, А. (2021). Особливості формування стратегій малих торговельних підпри-ємств. III наук.-практ. конференція «Прагматизм у підготовці майбутніх підприємців», (Мелітополь, 20.05.2021), С. 85–89. URL: http://feb.tsatu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/06/2-Pedchenko-G-Pedchenko-E-Pragmatizm-2021.pdf.

Лихачевська, А. (2020). Обґрунтування типу конкурентної стратегії торгівельного підприємства. Мо-лодий вчений, № 12(88). С. 146–149. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-12-88-30.

Кудирко, Л.П., Севрук, І.М. (2016). Маркетингові стратегії європейських роздрібних торговельних ме-реж в Україні. Економічний часопис-XXI, № 158. С. 43–48. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecchado_2016_158_11.

Семикіна, М.В., Запірченко, Л.Д., Дмитришин, Б.В., Нісфоян, С.С. (2025). Адаптація торговельного та ресторанного бізнесу до глобальних викликів: інструменти діагностики, логістичні стратегії, електронна комер-ція. Вісник НТУ «ХПІ». Економічні науки, № 1. С. 16–26. DOI: https://doi.org/10.20998/2519-4461.2025.1.16.

Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua.

Sharanov, R., Khadzhynova, O., & Kapranova, L. (2024). An analysis of the current state and development challenges of retail and wholesale businesses in Ukraine. Proceedings of the International Scientific Conferenc «Problems and Challenges Facing the Economic Science and Education in the XXI Century» (Svishtov, 22 November 2024), Pp. 456–461. ISBN 978-954-23-2522-2.

Andreas, P. (2008). Blue Helmets and Black Markets: The Business of Survival in the Siege of Sarajevo. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Jessica Lawson & Hussam Al Saleh (2021). Women uniting to grow and sell food in Syria declare: «We are the difference». World Food Programme website. URL: https://www.wfp.org/stories/we-are-difference-women-entrepreneurs-syria-unite-grow-and-sell-food.

Shula Mathless. (2023). How Israeli businesses are shifting to support the war. Times of Israel website. URL: https://blogs.timesofisrael.com/how-israeli-businesses-are-shifting-to-support-the-war/?utm_source=chatgpt.com.

Шаранов Р. (2025). Антикризові стратегії управління бізнесом у воєнних умовах. Підприємництво та інновації, № 34. С. 226–230. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/34.36.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-15

Номер

Розділ

Наукові статті