КРЕАТИВНА НЕО-ЕКОНОМІКА ТА ЕТИКА ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В УМОВАХ ЗМІН: ЦИФРОВИЙ, ІННОВАЦІЙНО-ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ТА СОЦІАЛЬНО-ЕТИЧНИЙ АСПЕКТИ БІЗНЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.30838/EP.201.42-50Ключові слова:
нео-економіка, глобальна трансформація свідомості, креативна економіка, цифрова економіка, креативна нео-економіка, людський потенціал, креативні індустрії, інновації, інвестиційний портфель, етика економіста та соціальна відповідальність бізнесу, інтернет речей, штучний інтелект (АІ)Анотація
Зміна архітектури світової економіки в напрямку цифровізації, глобального переформатування свідомості людей, що передбачає заміну 25-40% поточних спеціальностей цифровими інструментами в найближчі роки потребує концентрації наукових досліджень в питання дотримання етичних та соціальних норм. Метою статті є дослідження теоретичних аспектів становлення поняття креативної нео-економіки, як системного явища та етики її економічного розвитку. Для досягнення поставленої мети використано такі загальнонаукові методи: аналізу, синтезу, систематизації, теоретичного узагальнення, абстрагування та аналогії. Акцентовано значення людського потенціалу в системі креативних рішень глобальної нео-економіки та необхідності розробки важелів захисту його етичних норм і доцільності інвестування у саморозвиток зважаючи на чіткі тенденції інтелектуального «старіння». Практичне значення дослідження полягає в формуванні нового бачення ролі людства в парадигмі креативної нео-економіка. Запропоновано власне визначення поняття «креативна нео-економіка» на основі використання креативної складової людського потенціалу та результатів креативної діяльності (нових технологій, інновацій, інформації, знань). Обґрунтовано необхідності формування єдиних механізмів запобіжників дотримання етичних норм.
Посилання
Creative Economy Report 2008: The Challenge of Assessing the Creative Economy towards Informed Policy-making. Geneva: United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD).
Florida, Р. (2002). The Rise of the Creative Class: And How It’s Transforming Work, Leisure, Community, and Everyday Life. New York: Basic Books. ISBN: 978-0465024766.
Baker D., Jayadev A., Stiglitz J. (2017). Innovation, intellectual property, and development: A better set of approaches for the 21st century. URL: https://cepr.net/images/stories/reports/baker-jayadev-stiglitz-innovation-ip-development-2017-07.pdf.
Kovalchuk, S. [et al.] (2024). Creative Economy and Value Creation through Marketing Analytics: New Approaches and Opportunities . Pak. j. life soc. Sci. Vol. 22(2). Pp. 9812–9824. URL: https://www.pjlss.edu.pk/pdf_files/2024_2/9812-9824.pdf.
Данкевич В., Данкевич А., Навроцька Т. (2024). Креативне управління конкурентоспроможністю біз-нес-структур в економіці України в умовах війни і відбудови: інтернет речей та інноваційні рішень. Актуальні проблеми економіки, № 9. С. 112–120. URI: http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8717.
Сміт А. (2018). Багатство народів. Дослідження про природу та причини добробуту націй. К.: Наш Формат, 722 с.
Sen AK The Idea of Justice. London: Penguin, 2009. 467 p.
Mayer-Schonberger, W., Cukier, K. (2013). Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think. Boston: Houghton Mifflin Harcourt. ISBN 978-0544002692.
Parker, D., Van Alstyne, M., Choudary, S. (2016). Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy and How to Make Them Work for You. New York: WW Norton & Company. ISBN 978-0393249132.
Tegmark, M. (2017). Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence. New York: Alfred A. Knopf. ISBN 978-1101946596.
Brynjolfsson, E., McAfee, A. (2014). The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New York: WW Norton & Company. ISBN 978-0393239355.
Hinton, G. (20231). The dangers of artificial intelligence: A conversation with Geoffrey Hinton. The New York Times. URL: https://www.nytimes.com/2023/05/01/technology/geoffrey-hinton-ai-dangers-interview.html.
Данкевич А. (2008). Методологічні основи розвитку бюджетування у сільському господарстві. Еконо-міка АПК, № 6. С. 64–69. URI: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/43190.
Данкевич А. (2015). Розвиток орендних земельних відносин в умовах корпоратизації. Глобальні та національні проблеми економіки, № 8. С. 377–382. URI: http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/7816.
Nitsenko, V. Dankevych, A., Dzoba, O., Ustenko, A., & Bashynska Yu. (2024). Ethical and social incentives for the transformation of the business model of enterprise managementin conditions of sustainable development . Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, № 4. Pp. 172-180. URI: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/44501.
Denysiuk, O., [et al.] (2022). Diversification in the enterprises’ activities for sustainable development in the agricultural sector. Rivista di studi sulla sostenibilita, Pp. 85-102, DOI: https://doi.org/10.3280/RISS2022-002007.
Данкевич, В., Данкевич, А. (2024). Інтернет речей та штучний інтелект як ключові елементи іннова-ційного розвитку підприємств в епоху цифрових викликів. Актуальні проблеми економіки, № 7. С. 165–173. DОІ: https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-277-165-173.
Данкевич А. (2011). Роль агрохолдингів у соціальному розвитку села. Агросвіт, № 12. С. 30-35. URL: http://www.agrosvit.info/pdf/12_2011/6.pdf.
Данкевич A. (2011). Передумови та основні принципи розвитку агрохолдингів. Економіка АПК, № 5. С. 139-147. URI: https://dspace.nuft.edu.ua/items/9b4f0173-2853-4d34-a977-7e370ea447d6.
Данкевич А. (2008). Методологічні основи розвитку бюджетування у сільському господарстві. Еконо-міка АПК, № 6. С. 64–69. URI: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/43190.
Данкевич А. (2011). Особливості розвитку земельних відносин в умовах концентрації землекористу-вань. Землеустрій і кадастр, № 2. С. 4–39. URL: https://dspace.nuft.edu.ua/items/1425ada4-a0e0-4b0b-af07-da221c0d9d92.
Данкевич А. (2004). Проблеми та перспективи розвитку орендних земельних відносин у сільському го-сподарстві. Землеустрій і кадастр. № 1-2. С.88-92. URL: URI: https://dspace.nuft.edu.ua/handle/123456789/44222.
Dankevych, A., Stoyanova-Koval, S., Polova, O., Los, Z., Burdeina, N., & Kazak, O. (2024). State of economic security and directions of restoration socio-economic development and food security in the conditions of war. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, Vol. 2. Iss. 55. Pp. 441–460. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.2.55.2024.4170.
Dankevych, A., [et al.] (2021). Ecological and economic management of innovation activity of enterprises. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, № 5. Pp. 112-118. URL: https://nvngu.in.ua/jdownloads/pdf/2021/5/NVNGU05_2021_Dankevych.pdf.
Данкевич А. (2011). Організаційно-економічні складові раціонального господарювання. Економіка АПК, № 6. С. 22–27.
Данкевич, А. (2011). Напрями підвищення ефективності господарської діяльності агрохолдингів. Агро-ІнКом, № 4–6. С. 76–79.
Рудик Р.І., Приймачук Т.Ю., Данкевич Є.М. та ін. (2016). Методичні рекомендації щодо оптимізації виробничої структури високотоварних сільськогосподарських підприємств Житомирської 215 області. Жито-мир, 97 с.
Зубець М.В. (ред). (2010). Наукові основи агропромислового виробництва в зоні Полісся і західному регіоні України. К.: Аграрна наука, 944 с. ISBN 978-966-540-293-0.
Данкевич А., Ніценко В., Липовий Д., Данкевич В. (2025). Етика економіста та соціальна відповідаль-ність бізнесу: інституційні засади та сталий розвиток. Інтернаука, № 3. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2025-3.
Chukurn, O., Zamlynskyi, V. (ed). (2023). Modern trends in digital transformation of marketing & management: collective monograph. Košice : Vysoká škola bezpečnostného manažérstva v Košiciach, 604 p.
Данкевич А., Ніценко В., Липовий Д., Шпак А. (2025). Професійна етика економіста та соціальна від-повідальність бізнесу в умовах інноваційних змін: корпоратизація, цифровізація, євроінтеграція та креативна економіка. Інтернаука, № 4. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2025-4.