ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПОТЕНЦІАЛУ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ПРИФРОНТОВІЙ ЗОНІ
DOI:
https://doi.org/10.30838/EP.201.85-91Ключові слова:
потенціал закладів вищої освіти, фактори формування потенціалу, реформування системи вищої освіти, виклики та перспективи розвитку, повномасштабне вторгненняАнотація
У статті проаналізовано ключові виклики та умови, що впливають на розвиток потенціалу закладів вищої освіти, розташованих у прифронтових регіонах України. Досліджено особливості функціонування університетів в умовах воєнного стану, зокрема проблеми міграції кадрів, руйнування освітньої інфраструктури, зміну механізмів фінансування та зменшення чисельності здобувачів освіти. На основі сучасних досліджень і емпіричних даних встановлено, що університети, розташовані в зоні бойових дій, змушені шукати нові адаптивні моделі, які включають міжнародну академічну співпрацю та посилення інституційної автономії. Проаналізовано внутрішні та зовнішні фактори, що впливають на розвиток українських університетів, а також наведено приклади із Запорізького регіону щодо пом’якшення негативного впливу воєнного стану на їхню діяльність та збереження неперервності освітнього процесу. У статті підкреслено необхідність системної державної підтримки та впровадження довгострокових стратегій відновлення. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці адаптивних моделей управління кадровим, науковим та освітнім потенціалом українських закладів вищої освіти в умовах швидкозмінного зовнішнього середовища.
Посилання
Батрак О.В., Тарасенко О.С. (2023). Особливості формування потенціалу закладів вищої освіти Укра-їни в умовах війни та післявоєнному періоді. Економіка та суспільство, № 53. С. 1-9. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2595.
Дропа Я.Б., Коваленко В.М., Заплатинський М.В. (2022). Фінансовий потенціал закладів вищої освіти України: економічна природа, проблеми та можливості зростання. Міжнародний науковий журнал «Інтернау-ка», № 9. С. 153-162. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-9-8273.
Жукова Т., Черновол Є., Різак Г. (2024). Стратегії адаптації та розвитку вищої освіти у післявоєнний період: аналіз інноваційних підходів, їх вплив на якість освіти та результати вищої освіти. Перспективи та інно-вації науки, Т. 3. № 37. С. 210-222. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-3(37)-210-222.
Запорізька область – серед регіонів-лідерів за кількістю зруйнованих і пошкоджених навчальних за-кладів. Відбудова. Запоріжжя. URL: https://vidbudova.zp.ua/gotovi-diyaty-dlya-vidbudovy-zaporizhzhya-ta-oblasti-yak-praczyuye-biznes-v-pryfrontovomu-misti/.
Ілійчук Л. (2023). Забезпечення якості вищої освіти в умовах воєнного стану: результати інформацій-но-аналітичних досліджень. NewInception, Т. 1-2. № 11-12. С. 47-55. DOI: https://doi.org/10.58407/NI.23.1-2.4.
Крамський С.О. (2023). Перспективний метод управління науковими проєктами в навчальних закла-дах вищої освіти. Управління розвитком складних систем, № 53. С. 16-22. DOI: https://doi.org/10.32347/2412-9933.2023.53.16-22.
Національний університет «Запорізька політехніка». Ukrainian National H-index Ranking 2025. URL: https://ua.h-index.com/uk/national-university-zaporizhzhia-polytechnic.
Попри виклики війни, навчання та освітні реформи в Україні тривають. Світовий банк. URL: https://www.worldbank.org/uk/news/feature/2025/03/25/learning-and-school-reforms-continue-in-ukraine-despite-war-challenges.
Сідлецький С., Шандар А. (2024). Вища освіта в Україні в умовах воєнного стану: виклики та пріори-тети. Економіка та суспільство, № 64. С. 1-8. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-64-151.
Українська система вищої освіти в умовах воєнної агресії РФ: проблеми й перспективи розвитку. На-ціональний інститут стратегічних досліджень. URL: https://niss.gov.ua/news/statti/ukrayinska-systema-vyshchoyi-osvity-v-umovakh-voyennoyi-ahresiyi-rf-problemy-y.
Фахова передвища та вища освіта у 2024 році: стійкість системи попри виклики війни. Державна слу-жба якості освіти України. URL: https://sqe.gov.ua/fpo-zvo-2024/.
Шевчук І.Б., Шевчук А.В. (2022). Освітня аналітика крізь призму війни: виклики та можливості для вищої школи України. Економіка та суспільство, № 39. С. 1-11. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-80.
Яценко Г. Відновлення та розвиток системи освіти України під час та після війни. Лівий Берег. URL: https://lb.ua/blog/hanna_yatsenko/657752_vidnovlennya_rozvitok_sistemi.html.
Greshta, V., Shylo, S., Korolkov, V., Kulykovskyi, R., & Kapliienko, O. Universities in times of war: Challenges and solutions for ensuring the educational process. Problems and Perspectives in Management,Vol. 21. No. 2-si. Pp. 80-86. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/ppm.21(2-si).2023.10.